Festival Belgrade Calling 29. 06. 2012.
Festival Belgrade Calling je bio
sjajan!
Kao prvo - odradio je line-up
koji ni jedan drugi festival ne bi uradio! Tamo gde bi neki drugi festival
razdelio The Horrors i Public image Ltd. i The Sisters of Mercy na dva ili čak
tri dana, jer je jasno da ova tri benda dele više-manje istu fan-bazu, BCF je
odradio tri sasvim razlicita dana, tako da smo generalno gledano imali repere
jedan, metalce drugi i alternativce treci dan. Ovo je bio znak ogromnog
poštovanja prema ljudima koji kupuju karte. Pa neka se mesecima posle priča
kako je ovaj festival pukao ili "loše prošao". Pa neka super prolaze
festivali koje je baš briga što im se prosečan posletilac zanima za samo jedan
ili dva od 10-15 ponudjenih konceratat tog dana. Znači BCF je bio festival na
kojem mi ni jednog trenutka nije bilo dosadno, dok na vecini drugih najviše
vremena provedem u redu za pice i tumarajuci izmedju ogromne mase malo do
nimalo zanimljivih act-ova, efektivno odgledavši dva do tri nastupa koja me
zaista zanimaju a izgubim ceo dan i celu noc da bi uspeo u tome (barely).
Kao drugo - treceg dana festivala
- odradjen je genijalan lineup! Izbalansiran izmedju više ili manje starih
bendova alternativnog rocka. Neke - kao što su PiL i Ugly Kid Joe - smo
propuštali kada im je bilo vreme. Neki - The Sisters of Mercy i Faith No More -
ovde decenijama imaju jaku i vernu fan bazu, dok neke - The Horrors - još nismo
dovoljno dobro upoznali, iako su nam godinama pred očima. Hm, ne znam gde da
smetim The Darkness.
Takodje, bilo mi je veoma drago
što na festivalu oko sebe vidim starije ljude, ljude mojih godina, matore
pankere i darkere sa izbledelim majicama (PIL, The Sisters of Mercy, Faith No
More) koje nisu vadjene iz ormana bar dvadeset godina (i stoga su smešno
pretesne i drže se na koncima) i rubensovski zaobljene darkerke u godinama koje
izazivaju poštovanje koje upucujemo osobama ustajuci im u autobusu gradskog
prevoza ... Dakle, kao i na koncertu grupe The Fall onomad, oko mene su moji
vršnjaci i oni malo stariji.
Ulazi su otvoreni sa sat vremena
zakašnjenje i nakon toga je sve kasnilo sa sat vremena zakašnjenja. Mada s
obzirom na vrucinčinu, moglo je sve još sat vremena da kasni. Pice i hrana su - s obzirom na okolnosti - prodavani po
razumnim cenama (150 dinara za kiselu vodu, 250-350 dinara za sendviče i
pljeskavice) i žurka je mogla da pocne.
UGLY KID JOE
Ko je bio tinejdžer početkom-sredinom
devedesetih pamti da nekoliko meseci izmedju 1992. - 1993. nije moglo da se
diše od grupe Ugly Kid Joe i njihovog albuma America's Least Wanted. Proslavili
su se masivnim hitom Everything About You a kasnije je usledio još jedan hit-singl
Neighbor čime su se probili na scenu kao zabavan dodatak ondašnjem (turobnom) grunge
pokretu. No, posle još jednog uspešnog hita - obrade Cat's in the Cradle
publika je pomalo zaboravila na ove lude momke. Sredinom devedesetih se bend
rasormirao i članovi su se u najvecoj meri utopili u anonimnost (pevač Whit
Crane je bio u bendu Life of Agony a bubnjar Shanon Larkin u Godsmack). Bend se
pre dve godine (2010.) ponovo okupio a novi EP pod nazivom Stairway to Hell
izlazi 9. jula.
Iako je bilo je veliko iznenadjenje
za mene kada je najavljen njihov koncert u Beogradu - i iako su imali prilično
loš termin za nastup - Ugly Kid Joe je,
pokazalo se, zaista odličan “good-time rock” bend. Pevač Whitfield Crane,
gitarista Klaus Eichstadt, basista Cordell Crockett, gitarista Sonny Mayo i
bubnjarka Yael, su počeli svoju svirku oko 19:00 sa pesmom V.I.P. Ispred bine
je bilo tek par stotina ljudi i publika je tek ulazila na festival. Bilo je
užasno vruce i malo ko je bio raspoložen da skače i luduje. Usledile su pesme
Dialogue i Neighbour. Crane je održavao odličnu komunikaciju sa publikom i
uspevalo mu je da je animira. Bilo mi je zanimljivo što su ljudi znali pesme i
pevali skoro svaki refren. Slede Come Tomorrow i Milkmans Son a onda i akustična
(sa nekim teškocama) Cats in the Cradle. Pevač je pričao nešto o njegovoj deci
koja pune deset godina i time nas je
malo obavestio o tome gde je bio minulih desetak godina. Za kraj, bend je
završio svoj 40-minutni set pesmama Goddamn Devil i (naravno) Everything About
You.
THE HORRORS
Bend koji je po meni 2011. imao
album godine - Skying je perfektan miks najboljih post pank momenata i
savremenog alternativnog popa - počinje svoj nasup oko 20:00. Jasno je da ovo
nije bend za open-air festivale. Na primer, dok su svi bendovi nameštali svoju
binu 30-40 minuta, imao sam utisak da su ovi momci bili spremni za deset. Na
bini su imali samo nekoliko matorih (Vintage je li) Vox pojacala i komplet sa
klavijaturama i semplerima. Bend izlazi na binu i na njoj izgledaju veoma veoma
nepretenciozno. Njihov stil je prilicno mračan, vecinom su obučeni u tamnu
odecu sa NESTVARNO tankim pantalonama (legendarnost tih pantalona je zaslužila
urnebesan skeč u britanskoj seriji The Mighy Boosh). Kao i uvek, svoj nastup -
nastup koji bi garantovano zapalio svaki klub velicine SKC-a - počinju pesmom
Mirrors Image. Sjajna kombinacija gitarske buke (Joshua Hayward ima veoma
zanimljiv stil sviranja, najcešce se umesto rifovima i solažama, ležerno ali veoma
energicno bavi teksturama i fidbekom) i melodičnih klavijatura (Tom Cowan,
sakriven iza klavijatura u ljubičastoj košulji i zalizane kose izgledao je na bini kao šef sale a ne član
benda) sa raznim zanimljivim sempovima. Slede pesme Who can Say, I can See
Through You, Scarlet Fields i Changing The Rain. Pevač Faris Badwan je nešto
kao gothic Joey Ramone. Visok, sakrivenog lica iza duge crne kose. Na bini je
izuzetno stidljiv i veoma retko ostvaruje konatakt sa publikom. Tek pred kraj
svirke se i on malo oslobodio, ali samo da bi doprineo ogromnom zidu gitarske buke
sa scene. Dakle, tek posle 5-6 pesme se
koncert poceo opasno zagrevati i bilo bi zaista fer da su svirali bar duplo
duže nego što su svirali (50 minuta). Onda je usledio dug i spor uvod u Endless
Blue da bi se svirka nastavila njihovim najpoznatijim pesmama Sea Within a Sea
(pesma koja ih je proslavila, jedina pesma koju su baš svi oko mene znali i
koja je zaista izazvala veliku reakciju publike) i Still Life. Za sam kraj je
usledila duga I bučno haotična Moving
Further Away. Bewan je odlazeci sa bine rekao "Thank You. See You Soon". Držimo te za reč
Farise!!! Nastup je bio gotov oko 20:50.
PUBLIC IMAGE LIMITED
Nije tajna da mi je PIL jedan od
all time omiljenih bendova koji volim u svim njegovim inkarnacijama. Secam se
da mi je bilo potpuno neverovatno što je Lajdon u momentu komercijalnog i
kreativnog vrhunca post-punk revivala okupio Sex Pistolse (videli smo ih onomad
na Exitu) a ne Public Image Ltd. No, za tako dobar bend nikada nije kasno (ako
ne sa komercijalne, onda bar sa kreativne strane) i sa radošcu sam primio vest
da se bend ponovo okupio pre tri godine (2009.). Novi
album - This is Pil, sa singlom One Drop - koji je izašao krajem maja me nije
oduševio, očekivao sam spektakularniji povratak kultnog I legendarnog benda.
Gledajuci na njihov minuli rad - uporedio bih This is PIL sa Lajdonovim solo
albumom (pomalo zaboravljen, izašao u drugoj polovini devedesetih) Psychos Path
i sa PIL-ovim (samo prosečnim) albumom Happy? Ovo je generalno solidan album,
mada bez pesama koje se preterano ističu.
John Lydon, zajedno sa bivšim članovima
benda (inkarnacija sa albuma Happy?) Luom Edmondsom i Brusom Smitom, i sa jednim potpuno novim
clanom Skotom Firtom, u Beograd dolaze u
zaista odličnom raspoloženju za svirku. Svoj nastup počinju pesmom This is Not
a Love Song I pred binom ekspresno počinje ludilo. Vidi se da je masa ljudi
čekala upravo Džonija i ekipu. Lajdon je kao i uvek pričljiv i posle prve pesme
kaže "Hello suburban Serbia!
This is where five-star Johnny makes-meets Red Star Belgrade". Sledi pesma
sa novog albuma Deeper Water (pesma objašnjava Lajdonovo traganje za novijim, čudnijim,
zanimljivijim uticajima na svoj muzički rad). Dakle, prilično hrabar izbor,
pesma koju je u tom momentu malo ljudi čulo. Vrativši se na same pocetke PiL-a,
pesmu Albatross izvode u dugoj - kao da je dub - verziji. Pesme sa Metal Boxa
su omiljene kod fanova i kod kritike, ali da li su za festivalsku publiku?
Jesu! Džoni još jednom pozdravlja publiku sa "Hello Good People! Hello Bad
People!" Ima nas svakakvih ... Bend je nastavio sa sličnim izborom i u
sledecoj Metal Box pesmi - Swan
Lake aka Death Disco!
Posle bespotrebno dugog i DOSADNOG uvoda, sledi jedna prava ogromna festivalska
stvar - Warrior. "This is my land!". Zaista fantastična pesma na
kojoj se vidi kojiko PiL-u - ali i celom svetu - nedostaje gitarista John McGeoch
koji je bio sjajan kao član PiL-a! Inače, bend se na bini prilično oslanjao na
semplove i snimljene delove pesama. One Drop, iako je nedavno izašla kao prvi
singl, znaju skoro svi ispred bine. Genijalna stvar taj internet! Slede pesme
Bags i Chant da bi se koncert završio baš kad je postalo najlepše - pesmama
Rise (masivan hit, pesma koju znaju svi) i - iznenadjujuce, čudno - pesmom Open
Up sa Lajdonovog solo albuma Psychos Path (tacnije, pesmom koju je Lajdon radio
u saradnji sa Leftfieldom). Nastup je završen oko pola jedanaest. Kao i sa The
Horrors, nadam se da cemo PIL uskoro videti na samostalnom nastupu u Srbiji.
THE DARKNESS
Kada su se pojavili na sceni pre
desetak godina bili su prezreni od svih, osim od publike. spinaltapovska
mešavina Queena i najgorih momenata glam rocka i hair metala izgledala je
urnebesno, ali je donela neprekinut niz od nekoliko impresivnih hitova koji se
nisu skidali sa radija i televizije. U Beograd su došli tek nakon raspada (2006.)
i ponovnog okupljanja (2011.) originalne postave (sa pevačem i gitaristom
Justinom Hawkinsom). Nastup im je trajao oko sat vremena i počeo je pesmom Lights Out da bi
odmah sledeca pesma bila njihov megahit Youre Really Growing on Me. I Hawkins
ima sjajan odnos sa publikom: “Give me D! Give me –arkness!”. Over the top
ludiranje na bini (basista Frankie u jednom momentru svira cowbell, što je nod
za one koji znaju) sa sve presvlačenjem izmedju, pokazalo se,
hit-za-hit-pesmama je nastavljeno. One Way Ticket to Hell and Back, Get Your Hands
Off My Woman, pa onda genijalna power balada Love is Only a Feeling. U jednom
momentu su roudiji na rukama nosili Hawkinsa pravo kroz publiku. Sjajni The
Darkness su svoj nastup završili posle ponoci obradom pesme od grupe Radiohead
(!) i još jednim mega-hitom Thing Called Love. Iako sam planirao da u vreme njihovog
nastupa odem da prezalogajim, odgledao sam ceo koncert. i uživao.
FAITH NO MORE
Sta reci, najveci broj posetilaca
festivala je čekao upravo njihov nastup. Oduvek su kod nas bili popularni i ovde
ce uvek imati više nego verne fanove. Nedavnim nastupom na Exitu su to doslovno
i zacementirali. Bina za njihov nastup na BCF-u je bogato sredjena. Sve je bilo
u belom (prekriveno i omotano belim čaršavima) sa gomilama cveca unaokolo (koje
je kasnije bačeno u publiku). Mike Patton i ekipa (sa sve roudijima) su takodje
svi obučeni u bela odela ili majice. Nastup počinju pesmom Toma Džonsa –
Delilah koja je ustvari bila uvod u Woodpeckers From Mars. Brzo I efektno
stvorenu sjajnu atmosferu nastavljaju sa pesmama Midlife Crisis, Ricochet i
Land of Sunshine - sve do opuštanja sa pesmom Evidence. U medjuvremenu je Mike
imao neke probleme sa mikrofonom i megafonom i videli smo kako je umalo nastala
tuča pored i iza bine u kojoj je neki jadni roudi skoro nastradao. Tenzija
ponovo raste sa Last Cup of Sorrow i Digging the Grave (pesma posvecena novom
predsedniku Srbije, lol). Posle pesme Epic atmosfera poslatje pregrejana i bend
počinje da svira megapopularan hit singl Easy. Pesmama Everythings Ruined,
Gentle Art of Making Enemies, King for a Day i Just a Man se odličan nastup
raspoloženih momaka na bini završio. No, Faith no More su ozvani na bis i po
ponovnom izlasku na binu počastiše nas jednom (so-so) novom pesmom da bi se koncert
završio oko 2:10 pesmama Hajde Jano (repriza sa Exita valjda) i Stripsearch.
THE SISTERS OF MERCY
Po
drugi put u Srbiji, Sistersi hrabro marširaju stazom koja se malo kome kod nas
svidja. Ljudi su uglavnom bili razočarani njihovim nastupom na Tašmajdanu – jer
nije to – to. A to što oni očekuju – klasični gothic rock sa First and Last and
Always, Floodland i Vision Thing - ne postoji vec dvadeset dve godine. Iako ova
(umalo rekoh “nova”) postava radi oko 15 godina (bez izdatog albuma, mada sa
desetak novih pesama koje regularno izvode uživo i koje fanovi više-manje dobro
znaju) - stari fanovi nikako da je prihvate. Moram priznati da i meni smeta
činjenica da bend sada nema basistu (bas
deonice na koncertima su snimci) jer bas gitara je izuzetno bitna za zvuk ovog
benda, ali generalno ipak veoma cenim sve ovo što vec drugu deceniju radi Andrew
Eldritch i veoma sam se radovao što cu ih ponovo gledati uživo!
Koncert otvaraju kratkim
instrumentalom nalik pesmi Afterhours (iako najavljen kao “special
aftermidnight show”, nastup Sistersa je počeo nešto pre 3:00) a prva pesma je
bila Crash and Burn. Kao i prošli put, bend PRETERUJE sa dimnom zavesom. Veliki deo koncerta
Eldritcha nije bilo moguce videti jer je bio povučen u sredinu bine ispred koje
se vio gusti oblak dima. Iako sada vidim na fotkama da to veoma lepo izgleda,
mene je veoma nerviralo to preterivanje. Inače ne znam čemu sva ta magla i dim
kada se Eldritch uvek trudio da pobegne od goth etikete. On ni ovaj put nije
odstupio od toga i na sceni se pojavio u drečavo žutoj majici-dresu i ošišan do
glave. Na sceni, osim par kurtoazija (“Shall we dance?”), nije komunicirao sa
publikom. Zadužen za animiranje publike bio je kao i prošli put gitarista Christ
Catalyst (a pomalo i Ben Christo, drugi gitarista). Iako nisu svirali moju
omiljenu stvar Giving Ground, bio je ovo solidan nastup koji je obuhvatio
sledece pesme: Ribbons, Detonation Boulevard, First and Last and Always, Logic,
Gift That Shines (obrada pesme grupe Red Lorry Yellow Lorry), No Time to Cry,
Arms, Dominion.Mother Russia, Summer, Alice, This Corrosion, More, Flood II, Something Fast, Licretia My
Reflection, Top Nite Out, Vision Thing, i za sam kraj Temple of Love.
Svirka se završila oko 4:00,
dakle - na vreme, jer je uskoro krenulo da se razdanjuje.
Veoma umoran ali i jako srecan i zadovoljan
odličnim svirkama, pohitah da čekam prvu 16-ticu. Sve u svemu, bilo je sjajno!
0 Comments:
Post a Comment
<< Home