Friday, February 22, 2008

U POTRAZI ZA KNJIGOM: John Cooper Clarke

Evidently Chicken Town

...

The fucking train is fucking late
You fucking wait you fucking wait
You're fucking lost and fucking found
Stuck in fucking chicken town
The fucking view is fucking vile
For fucking miles and fucking miles
The fucking babies fucking cry
The fucking flowers fucking die
The fucking food is fucking muck
The fucking drains are fucking fucked
The colour scheme is fucking brown
Everywhere in chicken town

The fucking pubs are fucking dull
The fucking clubs are fucking full
Of fucking girls and fucking guys
With fucking murder in their eyes
A fucking bloke is fucking stabbed
Waiting for a fucking cab
You fucking stay at fucking home
The fucking neighbors fucking moan
Keep the fucking racket down
This is fucking chicken town

The fucking train is fucking late
You fucking wait you fucking wait
You're fucking lost and fucking found
Stuck in fucking chicken town

The fucking pies are fucking old
The fucking chips are fucking cold
The fucking beer is fucking flat
The fucking flats have fucking rats
The fucking clocks are fucking wrong
The fucking days are fucking long
It fucking gets you fucking down
Evidently chicken town
...
..
.
Engleski pesnik Džon Kuper Klark rođen je 1949. godine u Mančesteru. Odrastao je u industrijski zagađenom Salfordu. Oboleo je o tuberkuloze i detinjstvo proveo zatvoren u svojoj sobi, prinuđen da čita svaki knjigu koja mu je došla u ruke i da sluša svakakvu muziku. Pohađao je katoličku školu, koju je napustio sa 15 godina. Pre svoje umetničke karijere bio je zaposlen kao nadzornik u mrtvačnici, radnik u osiguranju, fast food kuvar, laborant, vatrogasac i auto mehaničar.

Muzički favoriti su u to vreme bili Bob Dylan, Captain Beefheart, Frank Zappa, The Velvet Underground, rege muzika, The Wailers, i Ian Dury. Tako je bilo sve do 1976. kada su u Mančesteru (Lesser Free Trade Hall) Sex Pistols održali legendarni koncert (zajedno sa Buzzcocks i Slaughter And The Dogs). Od tada Kuper Klark počinje da svoju karijeru vezuje za punk rock i new wave scenu.

Za njega ne možemo reći da se radi o pesniku uobičajenog formata. Kuper Klarkov rad je mnogo više performans nego pisana reč. On svoju poeziju promoviše kroz žive nastupe (tj. koncerte) i kroz audio izdanja (tj. albume i singlove koje je izdavao za Rabid Records i CBS). Tokom osamdesetih se sa jedne strane borio sa heroinskom zavisnošću ali je sa druge strane postao poznata ličnost kod dece jer je snimio par TV reklama kao Honey Monster (ako se ne varam reč je o reklami za kornfleks). Jedno vreme bio je u braku sa pevačicom Nico. Devedesetih se skinuo sa droge ali je izgubio agenta pa ostaje bez promotera.

Kuper Klark je svojoj izuzetno zanimljivoj poeziji dodao dimenziju neposrednosti, životnosti koja nam omogućava da se njegove reči dožive kao opipljivo iskustvo. Kuper Klark je, u stvari, bard. U njegovom radu se mešaju poezija, društvena kritika i zabava, da bi sve zajedno sastavili neku vrstu personalne oralne istorije. Kuper Klark pise pod uticajem francuskih simbolista Šarla Bodlera i Žerar de Nervala, britanskog pesnika Hartlija Koleridža i pisca Tomasa De Kvinsija. Pored ostalog, njegovi poetski performansi su obeleženi njegovim prodornim baritonom, izuzetno brzim deklamovanjem i jakim severnjačkim (mančesterskim) naglaskom.

Karijera ovog pesnika doživljava značajniji uspon i vrhunac tokom punk rock revolucije od sredine sedamdesetih do polovine osamdesetih. Nastupao je, kao tzv. predgrupa, na koncertima bendova kao što su Sex Pistols, The Fall, Joy Division, Buzzcocks, Joe Strummer, The Fall i Elvis Costello. Njegov nastup je najčešće u akapela formi a na albumima ga prati muzička grupa (all star bend The Invisible Girls tj. Martin Hannett, Pete Shelley, Bill Nelson, Paul Burgess i Steve Hopkins.). Od novijih bendova, Kuper Klark je sarađivao sa Arctic Monkeys, a možete ga videti i u prošlogodišnjem filmu o Janu Kertisu Control.

Kuper Klark nastupa po pozorištima (gde publika sedi on čita) i britanskim pabovima (gde publika stoji a on recituje iz glave). Najčešće publika želi da bude dobro zabavljna pa su njegovi nastupi uvek začinjeni humorom, opservacijama i anegdotama.

Kuper Klarkov najveći problem je, ironično, postala činjenica da on nastupa uživo. Dosad je objavio samo jednu knjigu (Ten Years in an Open Necked Shirt 1981) i ljudi ga ne doživljavaju kao pesnika kog se može čitati. Ipak, u zadnje vreme, Kuper Klark doživljava nove, ovaj put akademske hvalospeve. Njegova pesma “Evidently Chicken Town” je uvršćena u antologiju Faber Book of Political Verse zajedno sa Danteom i Miltonom.


Oficijalni web site
http://www.johncooperclarke.com/

Diskografija:
http://www.johncooperclarke.com/Pages/discog.htm

0 Comments:

Post a Comment

<< Home