Tuesday, February 13, 2007

KORENI SAVREMENE POP MUZIKE - Kraftwerk





LJUDI MASINE!!!



KRAFTWERK





Kraftwerk je nemacka pop grupa koja je zaduzila savremenu muzicku scenu zahvaljujuci nekoliko zaista revolucionarnih ambuma koji ne samo da su pripadali razlicitim muzickim pravcima vec su i mnoge muzicke pravce i sami osnivali.

Pocevsi sa specificno nemackim proizvodom sa kraja sezdesetih i pocetka sedamdesetih - krautrokom. Kraftwerk ga nije osnovao ali je zato njegov
neraskidivi deo. Moze se reci da su Kraftwerk na prva dva albuma snimili cisti krautrok. Ali to je ipak, samo njihova praistorija.

Tokom sedamdesetih, ovaj bend je pokazao svetu sta i kako ce se na polju muzike raditi tamo negde devedesetih. Sa razvojem elektronskih muzickih instrumenata, Kraftwerk zapocinje jednu novu revoluciju u pop muzici. Rudimentarne ritam masine i prvobitni sintisajzeri omogucili su ovom nemackom bendu da svoje vizije, koje nisu pripadale gitarskom rock and roll konceptu, pretvore u nesto sasvim novo.


A pomenutih devedesetih, sa tehno-rejv eksplozijom, Kraftwerk su se ponovo nasli u centru paznje. Ovaj put na zalost zbog minulih zasluga a ne zato sto su snimali novu muziku. Ipak, u svakom udaru ritam masine na danasnjim rejv zurkama - cujemo eho desavanja u glavama Florijana Snajdera i Ralfa Hatera sa pocetka sedamdesetih.



No vratimo se na pocetak...




____________________






NASTANAK GRUPE


Kraftwerk su nastali 1970. u Dizeldorfu. Njegovi osnivaci su Florijan Snajder i Ralf Hater, dvojica muzicara koji su bili aktivni ucesnici na Krautrok sceni sezdesetih. Konrad "Conny" Plank je bio producent benda, odgovoran za karakteristican (rani) zvuk po kojem je Kraftwerk poznat u svetu.

Vodja benda, Ralf Hater, rodjen 1946. je u bendu bio zaduzen za glas i
klavijature. Pored muzike, profesionalno se bavio i biciklizmom (sto se ponekada videlo u tekstovima Kraftwerka).

Florijan Snajder, rodjen je 1947. u Dizeldorfu. Njegov primarni instrument je flauta. U Kraftwerku je bio zaduzen za mnoge instrumente: violinu, klavijature, flautu i vise zvucnih efekata.


Ova dvojica su se sreli 1968. na "Robert-Schumann-Conservatory" u Dizeldorfu gde su sticali obrazovanje za klasicnu muziku. Njihov prvi projekat je bio Organisation cija je muzika bila usmerena na krautrok improvizaciju.


Snajder je ovako objasnio glavnu ideju koja objasnjava zvuk Kraftverka:


"Ucio sam ozbiljno do odredjenog nivoa, onda mi je dosadilo. Potrazio sam druge stvari, shvatio sam da je flauta suvise ogranicena. Kupio sam mikrofon, pa pojacalo, pa eho, pa sintisajzer. Kasnije sam bacio flautu..."



_____________________





PRAISTORIJA GRUPE





KRAFTWERK I


Prvi album su objavili iste 1970. godine. Unutar Pop Art omota, ploca sadrzi cisti krautrok zvuk. Prva pesma "Ruckzuck" svuci kao klasicni progresivni rock. Bas gitara i zivi bubnjevi (Andreas Hohmann i Klaus Dinger) drze ritam srednje brzine koji klavijature i flautu drze na okupu. Na pola pesme, oko 3:00 ulazi eho-slajd gitara i sve prelazi u onaj prepoznatljivi rani Pink Floyd zvuk. Bubnjevi dobijaju i neke "dub" kvalitete (reverb i eho). Sve u svemu, ovo je jedina pesma koja je bliska singlu. Ko voli Pink Flojd iz perioda nakon Sid bareta - volece ovu pesmu.
Druga pesma, "Stratovarius" se drasticno razlikuje. U 12 minuta muzike, u pocetku dominiraju klavijature i studijski napravljena buka. Sporo, mracno ali dinamicno. Nema ritma, samo razni semplovi i zvucne diverzije. Pri kraju cetvrte minute pesma se oblikuje u progresivni rock zvuk. Tu su i bas gitara, i wah-wah gitara (Michael Rother). Tu su i odlicno odradjeni zivi bubnjevi, a tu je i toliko
trazena konstrukcija pesme. Nakon desete minute pesma se vraca u mrak studijske buke. Treca pesma "Megahertz" zvuci bozanstveno. Bozanstveno ako volite mracnu buku. Buka se ne oteze celih devet minuta, vec je tu i neznijih delova u kojima imate osecaj da ste u crkvi nekog toplog, kisnog, prolecnog jutra. Oko osme minute cete se priseteiti da bas i niste bili tako dobri hriscani... "Vom Himmel hoch" je cetvrta pesma i ova zatvara prvi album Kraftwerka. Rafinirani krautrok. Mracna kontemplacija. Podseca na letenje. Bacanje bombi. Na pobedu.




KRAFTWERK II




Sniman u Septembru i Oktobru 1971, ovaj album nastavlja eksperimentisanje tamo gde je stao prethodni. Prva pesma "Kling Klang" (sto je i ime njihovog studija) uspostavlja nam atmosferu albuma. Besprekorno cist zvuk, klavir i bas koji kao da su u susednoj sobi. Ritam masina koja zvuci kao da je juce snimljena. Sedamnaest minuta predivne setnje zvucnim prostranstvima. B stranu otvara snimak disanja. Pesma "Atem" nije nista drugo do disanje provuceno kroz studijse efekte. "Strom" pocinje sa gitarskom bukom, da bi ubrzo prerasla u sporu gitarsku improvizaciju. Album zatvara pesma "Harmonika".




_____________________





KARIJERA KOJA JE DONELA REVOLUCIJU




AUTOBAHN



Prvi album na kojem Kraftwerk imaju komercijalan zvuk. Da nije 22 minute duga, pesma "Autobahn" bila bi njihov najveci hit! Verzija od 3 minuta, opet, nije bila dovoljno dobra. Ipak, ako je ikada snimljena pesma za duge voznje kolima sa kojima necete pozeleti da poludite od dosade - to je ova pesma! I u njoj je kljuc za celokupan dalji zvuk Kraftwerka. Ipak, na "Kometenmelodie 1" bend se vraca na spori, kontemplativni, mracni zvuk prethodnih albuma. "Kometenmelodie 2" je
malo veselija tema. Ima malo brzi ritam i klavijature koje sviraju 'radio-friendly' rifove. Kao u nekom ludackom danu, sledeca pesma - "Mitternacht" ima onaj ponocni, zlokobni, mracni zvuk. Odlicna pesma! "Morgenspaziergang" zatvara ovu plocu sugerisuci da je mozda pametnije ostaviti kola u garazi i prosetati prirodom.





RADIO - ACTIVITY




Izdat 1975. godine, ovaj album je remek-delo! Ovo je bio prvi njihov album na kome nije bilo klasicnih instrumenata! Ne znam da li je album konceptualan ali su sve pesme zvucno povezane. Naslovna pesma ima zvuk koji ce kasnije oponasati bendovi unutar EBM, Futurepop i darkwawe pravava. Spori i monoton ritam. Mracne klavijature. Depresivan tekst... Ovo je zvuk koji su preuzeli i do komercijalizovanog savrsenstva doveli mnogo popularniji Depeche Mode. Ovu pesmu sigurno znate iz bezbroj TV emisija u kojima je koriscena kao zvucna tema. Sledeca pesma "Radioland" je u istom fazonu, ali nema taj pop senzibilitet. ipak, i takva je daleko slusljivija za prosecnog slusaoca od svega na prethodnim albumima. "Airwaves" donosi znatno ubrzanje ovom albumu. Brza ritam masina i solidan rif na klavijaturama cine pozadinu za "teremin improvizaciju" na klavijaturama.Iako, "Antenna" stavljena izmedju nekoliko kratkih instrumentala postavlja stvari u sporiji ali znatno tezi ritam, "Ohm sweet Ohm" koja zatvara album, nas svojim pop melodijama vraca u nezne i polagane predele. Divna pesma.




TRANS - EUROPA EXPRESS




Ideja za album im je pala dok su sedeli na zeljeznickoj stanici Gare de Lyon u Parizu i posmatrali vozove koji u nju ulaze. Album je snimljen 1976. a izdat 1977. godine. Ovo je najpoznatiji i najcenjeniji album Kraftwerka. "Europe Endless" otvara album sa razmisljanjima o Evropi i njenoj elegantnoj i dekadentnoj kulturi. Sledi sedmominutna oda mraku i podeljenosti ljudske psihe - "The Hall of Mirrors". Ova pesma mi je omiljena jer ce je desetak godina kasnije obraditi Siouxsie And The Banshees. Sledi mnogo uspesnija pesma - "Showroom Dummies". Ova pesma kao da opisuje staticnost njihovog nastupa uzivo. Ako vas od monotone i prodorne ritam masine ne zaboli glava, ovu pesmu cete odmah zavoleti. "Trans-Europe Express" ritam masina koja oponasa monotoni zvuk zeljeznickih sina. Tekst opisuje putovanje od Pariza, preko Beca do Berlina. U stvari, ovo je pesma koju vec sigurno znate, ako ne u originalu onda bar u novijoj remiks verziji. "Metal on Metal" nastavlja u istom ritmu. Album "Trans- Europa Express" je britanski casopis NME 2003. godine, stavio na 36. mesto na listi 100 najboljih albuma ikada snimljenih.





THE MAN - MACHINE




Futuristicki omot sa politickim konotacijama, donosi nam futuristicku muzicku viziju ove ploce. Ipak, ovo je pop album Kraftwerka. Koncizne pesme (konacno ispod 5 minuta!), jake melodije (ulaze u uvo nakon prvog slusanja) i ritam koji cvrsto drzi konce u rukama ("Nema vise improvizacije! Disciplina!"). Zahvaljujuci tome, sve pesme su hitovi. Album otvara "The Robots" koja je hit na prvo slusanje! Servilnost robota nikada nije zvucala vise preteci. Kao u onom romanu Reja Bredberija gde roboti pomazu mrvom coveku da zapocne dan. Prelazimo na "Spacelab" je instrumental koji je pobegao sa nekog filma naucne fantastike.
"Metropolis" nas svojim klavijaturama malo vraca u prog-rok dane Kraftwerka. Pesmu "The Model" znate svi jer je ova njihova najobradjivanija pesma. Posle nje "Neon Lights" i "The Man-Machine" zvuce kao opustena lift muzika! "Neon Lights" je zaista opustena i prijatno topla za razliku od totalitarne hladnoce
ostatka albuma. "Man Machine" je opet totalna elektronika. Ali prijatna, chill out elektronika. Na "Q Magazine" listi 100 najboljih albuma , ovaj album zauzima 96. mesto.





COMPUTER WORLD




Izdat 1981. godine, ovaj konceptualni album posvecen je kucnom kompjuteru koji je tada pocinjao da postaje masovna pojava. Zahvaljujuci napretku u razvoju muzicke opreme ovaj album ima mnogo bolju produkciju. Melodije su mnogo toplije i cistije. Rirmovi su mnogo nezniji i vise nisu tako jednolicni. Pesma "Computer World" nas uvodi u atmosferu albuma, Kraftwerk definitivno vise ne zvuce "zastarelo" sa ovim albumom. Ovu muziku i danas mozete cuti na svim albumima koji nose predznak elektro. "Pocket Calculator" i "Numbers" nastavljaju u istom ritmu. "Pocket Calculator" je navodno inspirisana decjim sintisajzerima koji su se pojavili po robnim kucama u to vreme."Computer World 2" je repriza ili nastavak prve pesme. B stranu otvara danas veoma popularna i meni omiljena Kraftwerk pesma "Computer Love". Popularnosti ove pesme je najvise doprineo neverovatno dobar sintisajzer rif. To je jedna od onih melodija za koje pomislite da su pobegle iz raja... 2005. godine grupa Coldplay je na albumu "X & Y" u pesmi "Talk" koja je bila treci singl sa albuma - pozajmila ovaj rif, samo sto je odsviran na gitari da zvuci jos savremenije! Snimljen je i prelep spot za "Talk". Ali, vratimo se Kraftwerku.Kao nastavak fascinacije tehnologijom - u pesmi "Home Computer" cujemo semplove raznih digitalnih uredjaja. Album zatvara "It's More Fun to Compute" klasicna elektro industrijal pesma,
potpuno u duhu albuma "Computer World".




ELECTRIC CAFE




Ralf Hater je biciklista i 1983. je jedva preziveo saobracajnu nesrecu. Valjda je vozio svoj bicikl previse brzo. Zbog njegovog visenedeljnog boravka u bolnici, bendu je trebalo vise od pet godina da zavrse album pod nazivom "Electric Cafe". Finalni proizvod je stigao suvise kasno. Polovinom osamdesetih "Fairlight CMI" sintisajzer je omogucio masi bendova da budu bolji od Kraftwerka na njihovom rodjenom terenu! 1986. se sve vrtelo oko Art Of Noise i slicnih projekata koji su izdavali pop albume jake na konceptu, ali zato lisene svakog sadrzaja. Prvi put nakon desetak godina doveden je spoljasnji saradnik na miskovanju albuma, producent - François Kevorkian. U stvari nije doveden, vec je
bend miks radio u Njujorku. "Boing Boom Tschak" otvara album koji je ocenjen kao sterilan i po prvi put u istoriji benda "u toku" sa desavanjima u svetu muzike. Pesma "Techno Pop" je sasvim prosecna pesma sa ovog albuma ali se za nju vezuju spekulacije o mogucnosti postojanja "izgubljenog Kraftwerk albuma" koji je bio snimljen u tom petogodinjem periodu i koji bi objasnio drasticnu razliku izmedju "Computer World" i "Electric Cafe". Da zabuna bude veca 1983. je izdat megapopularni
singl "Tour de France"..."Musique Non-Stop" je bio prvi singl sa albuma. To je pesma koja dan danas zavrsava njihove koncerte i verovatno ste je culi jer je (kao i celi ovaj album) pogodna za razne radio i TVemisije."The Telephone Call" sadrzi Karla Bartosa (dugogodinjeg treceg clana benda) na vokalima. Ovo je moja omiljena pesma sa ovog albuma, jer je uradjena tako sto su snimljeni pozivi na nepostojece ili iskljucene telefonske brojeve sirom sveta. "Sex Object" se odlikuje odlicnom bas gitarom. Album zatvara pesma "Electric Café" koja nas potpuno vraca na neke minule albume, to jest period sa kraja sedamdesetih. Sve u svemu, ovo je odlican album! Nije revolucionaran ali je do te mere slusljiv da sam ga ja slusao zadnje dva dana non stop, a slusacu ga jos par dana sigurno. Jednostavno, ne moze da dosadi!




_____________________






KRAJ KARIJERE





Nakon "Elektricne Kafane" bend je prestao sa radom. Tokom pauze bend i izdavacke kuce su ziveli od raznih remiks, singles, 12", koncertnih, best of... i sta i ja znam kakvih (re)izdanja.


Sto je najbitnije, kao sto su se ostali pop bendovi konacno uhodali sa
Kraftwerkom koji je sa "Electric Cafe" konacno imao mainstream izdanje, tako se sa prekidom rada grupe Kraftwerk rodio jedan potpuno novi i revolucionaran pravac muzika nazvan Tehno (Rave, House, Clubbing...).


Dakle, ako je Kraftwerk bio mrtav, nastalo je hiljade novih i mladjih
kraftverkovaca po celom svetu!


Pauza u zivotu benda je trajala do polovine devedesetih kada su ponovo poceli da sviraju uzivo i prave turneje po celom svetu.


Cak su i Srbiju posetili pre par godina, zahvalivsi nam se pri tom na NIKOLI TESLI bez koga ne bi bilo ni KRAFTWERKA.




_____________________






Na kraju, namam vise sta reci. Kraftwerk su definitivno deo opste kulture pa bi zaista bilo vise nego pozeljno da poslusate ovu grupu i da saznate gde su koreni savremene pop muzike.

_________________________

KONTAKT:
IDEJE - OGLASI - NAJAVE - KOMENTARI
REDAKCIJA WEB STRANICE:
SMS: o63/40 82 16

0 Comments:

Post a Comment

<< Home