U POTRAZI ZA FILMOM: Dvostruka Igra (The Departed)
THE DEPARTED
ili
DVOSTRUKA IGRA
Film Martina Skorsezea
Veceras je dodela najprestiznije filmske nagrade (dodeljuje je americka Akademija filmskih umetnosti i nauka) a jedan od filmova koji ce veceras sigurno zaraditi bar jednog Oskara je The Departed ili kako je kod nas preveden Dvostruka Igra, Martina Skorsezea.
Martin Skorseze je rodjen, kao amerikanac italijanskog porekla, 17. Novembra 1942. godine u Njujorskom luckom predgradju Queens. Na Njujorskom univerzitetu stice diplomu na katedri za Engleski jezik i katedri za Film.
Kao bolesljivo dete, Skorseze puno vremena provodi gledajuci filmove. Ipak, njegova prva profesionalna orijentacija je bila da postane katolicki svestenik.
Na njegov rad je velikog uticaja imao italijanski Neorealizam, pokret nastao ranih cetrdesetih i kojeg odlikuje teznja da se u filmu postigne preslikavanje stvarnosti (dakle suprotnost filmskom eskapizmu). Filmovi se snimaju na autenticnim lokacijama i sa sto autenticnijim medjuljudskim odnosima. Neorealisticki filmovi ne stilizuju svoje teme niti se bave moraliziranjem.
Skorsezeov prvi 'veliki' film je Mean Streets. Ovaj film je oznacio proboj za Skorsezea ali i za Roberta De Nira (u ulozi mladog i divljeg kriminalca, coveka koji je zeljan napredovanja unutar klana) i za Harvija Kajtela (u ulozi kriminalca sa moralnim dilemama, coveka koji je postao kriminalac nasledjem). Mean Streets je film o njujorskim kriminalcima. Krajnje neromantican, u pitanju je film koji prikazuje mafijasku svakodnevicu iz krajnje realisticnog ugla. Gledalac je posmatrac koji je toliko blizu desavanja da bi i sam mogao da dobije po nosu. Mean Streets je sniman na lokacijama Male Italije, mestu gde je Skorseze odrastao i ciju arhitekturu i nacin zivljenja poznaje veoma dobro. Trojka 'Skroseze-De Niro-Kajtel' ce obeleziti jos puno kultnih i revolucionarnih filmova.
Godine 1976. Skorseze menja svetsku istoriju filmom Taksista (Taxi Driver). Naci cete ga na svakoj listi najboljih filmova. Taksista je film koji je nacrtao i zivim bojama obojio portret modernog coveka koji zivi u modernom gradu. U pitanju je drama otudjenja. Scenario o polaganom propadanju u ludilo Trevisa Bikla (tumaci ga De Niro) napisao je Pol Srader na osnovu licnog iskustva dvadesetsestogodisnjaka koji dozivljava nervni slom, provodi dane u besciljnoj voznji gradom i koji ne nalazi nacina se ukljuci u svet. Srader je odrastao u strogoj kalvinistickoj familiji i nije smeo da gleda filmove do kasne mladosti. Prvo je diplomirao teologiju i filozofiju, tek kasnije film. U Taksisti, glavni lik je veteran vijetnamskog rata, predan u poslu, redovno odrzava kontakte sa porodicom. Njegove moralne dileme su ogromne. Svekodnevica sastavljena od posmatranja ulicnog kriminala i prostitucija, dani sastavljeni od slusanja politickih kampanja i gledanja zena koje ne moze da ima. Travis je covek koji prezire prljavstinu koja ga okruzuje ali ne pripada svetu kojem tezi i za koji vremenom otkriva da je isto toliko prljav koliko i ulica u kojoj se ljudi kupuju, prodaju i brutalno iskoriscavaju. Skorsezeiov najbolji film, Taksista, nije dobio ni jednog Oskara, niti je Skorseze nominovan za njega. Oskara je te godine odneo Rocky, film o pobedi.
Raging Bull iz 1980. je istinita prica o Dzeku Lamoti, bokseru koji je sam sebi najveci protivnik, u ringu i van njega. Dzek Lamota je susta suprotnost mnogo poznatijem bokseru Rokiju. On je brutalan, besan i tvrdoglav. Nasilan prema svojoj zeni. Nerazuman prema poslu i novcu. On neizbezno propada, propada neslavno i uprkos njegovoj odvratnoj personi na kraju vam ga je zao. Ponajvise zato sto se nakon bokserske karijere posvecuje losoj 'stand up' komediji. Ovaj film nam je doneo genija glume Dzoa Pesija.
GoodFellas iz 1990. donosi nam epsku pricu u vidu Kumovskog prikaza mafijaske porodice. Film je baziran na istinitim pricama Henrija Hila, bivseg mafijasa koji je posto svedok protiv mafije. Prikaz ulaska u mafiju, polagano penjanje njenim lestvicama, pogresni koraci i pad koji oznacava letalni izlazak iz hermeticnog sveta porodice. Ovaj film ne gradi mitove ali ih potvrdjuje. Ako ste ikada zamisljeli mafijasku bandu koja operise tako dugo i tako uspesno da je postala deo kulture grada - ovako ste je zamisljali. Dakle sve je bas tako kako ste mislili - zato sto je to najlogicnije. Kao sto je mehuric koji lebdi vazduhom najlogicniji oblik, tako je funkcionisanje mafije prikazano u GoodFellas strogo logicno. Glavni likovi propadaju onog momenta kada pocnu da se ponasaju nerazumno. I da nije ovih nerazumnih poteza, videli bi Mafiju koja nije nista drugo do Korporacija, ustanova, institucija.
Casino iz 1995. je jos jedan ep. Ali ovaj put imamo nesto nalik trecem delu Kuma. Mafija prelazi iz ilegale u legalne tokove. Nesto kao Srbija ovih godina. Robert De Niro je kockar poslat od Mafije u Las Vegas da nadzire rad neuspesnog kasina. Posao postaje korporacijski. Mafijaski zakoni ustupaju mesto trzisnim i zacudo novac koji pritice postaje jos veci. Casino je klasican prikaz sukoba generacija i njenih vrednosti. Put kriminala i put velikog (ali legalnog) biznisa se sudaraju i veliki biznis odnosi pobedu. Ali opet, nerazumno ponasanje glavnih likova rusi kulu od karata. Jos jedna istinita prica, Casino je skup dogadjaja iz zivota Frenka Rozentala, prikaz Las Vegasa u njegovim ranim danima, pre nego sto su korporacije preuzele posao od Mafije.
Minula godina je donela Dvostruku Igru (The Departed) u kojoj se Skroseze bavi irskom mafijom u Bostonu. Dakle, povratak krimi zanru.
U pitanju je rimejk hongkonskog filma Internal Affairs (Andrew Lau) u kojem se policajac infiltrira u Trijadu (kineska mafija) a pripadnik Trijade u policiju. Film je sa jedne strane zestoka akcija, ali sa druge strane priholoska studija borbe glavnih likova sa dvostrukim identitetima.
Bred Pit je otkupio prava za snimanje rimejka a Skorseze je rezirao film, sa Leonardom Dikapriom i Metom Dejmonom u glavnim ulogama. Devedeset miliona dolara kasnije rezultat je film koji je bioskopski hit i koji ce doziveti da ga ljudi cene i u buducnosti. Djavo nosi Pradu verovatno nece.
Kada se pojavio u bioskopima The Departed je pokupio najbolje kritike (Rotten Tomatoes - 93%). Ako nece biti najbolji, onda ce sigurno biti medju prva tri najbolja filma minule godine.
Dvostruka Igra nije Skorsezeov najbolji film. Ali jeste njegov povratak u formu, povratak u zanr u kojem se najbolje oseca. Ovog puta njegova preokupacija nisu americki italijani, niti je to Njujork. U Dvostrukoj Igri teme su americki irci i grad Boston. I ovaj put se Skorseze posluzio istorijom americke mafije. Dzejms Balger je bostonski kriminalac koji je posluzio kao inpiracija za lik Frenka Kostela (tumaci ga Dzek Nikolson) a Dzon Konoli je bio agent FBI-ja koji je slao informacije Dzejmsu Balgeru o akcijama policije, on je u filmu inspiracija za lika kog tumaci Met Dejmon.
Dvostruka Igra je film odlican na svakom polju. Od rezije koja je efektna, kompaktna i naprosto cini da dva i po sata prodju neverovatno brzo. Nakon gledanja cete film sigurno pogledati jos bar jedan put. To je i zbog scenarija koji je krajnje zamrsen. Likovi su u kompleksnim ulogama, radnja je pravolinijska ali detalji su sitni i isprepletani. Sta se sve tacno desilo bice vam jasno tek nakon ponovljenog gledanja. Film odlikuje i odlicna muzicka podloga: Rolling Stones, Van Morison, Dropkick Murphys, Marc Ribot...
Posto je napolju izuzetno hladno a u Kovacici se ne desava bas nista, preporucujem vam da nadjete ovaj film i da prolece sacekate pored DVD-ja i TV-a. Pored The Departed, obratite paznju i na United 93, The Wicker Man, Panov Lavirint i Saw 3.
--------------------------------------------
KONTAKT:
IDEJE - OGLASI - NAJAVE - KOMENTARI
REDAKCIJA WEB STRANICE:
E-Mail: takacjanko@yahoo.com
SMS: o63/40 82 16
0 Comments:
Post a Comment
<< Home