KONCERT: Rain Dogs u Pančevu (07. 12. 2013)
Za grupu Rain Dogs - fantastični beogradski tribute
to Tom Waits bend - znam već nekih 7-8 godina. Sada čujem da oni ovih
dana slave desetogodišnjicu svog rada, tako da mogu slobodno da kažem da
ih znam od početka njihovog rada.
Počelo je tako što sam na radiju Beograd 202 jedne subote slušao emisiju Deca XX Veka i - kao veliki i dugogodišnji fan Toma Waitsa - morao sam da se javim u emisiju i pohvalim njihov rad. Tada smo nešto malo porazgovarali na temu kako je teško skinuti ''taj Waitsov glas'' i kako je veliki izazov skidati njegovu muziku ... Na kraju kratkog razgovora sam na poklon dobio rezani CD sa snimcima sa njihovih nastupa. Mislim da taj CD više nije među živima, jer sam ga u sledećih par godina nosao po svim mogućim kućnim žurkama i sedeljkama.
Nažalost nikada
nisam stigao da ugrabim priliku i pogledam ovaj bend uživo. No ostali su
mi tokom godina negde u malom mozgu i isplivaše odatle jednog hladnog
decembarskog dana kada sam čuo da dolaze u Pančevo da sviraju na
promociji Waitsove biografije (iz pera Jay S. Jacobsa) Divlje godine
(Dereta, 2013). Te subotnje večeri se u pančevačkom Domu omladine
okupio lep skup ljudi (i mladih, i starih, i prastarih) koji su došli da
proslave rođendan Toma Waitsa. Promocija je počela na vreme - mislim,
sa samo 15 minuta zakašnjenja, taman da svi uzmu svoje piće i zauzmu
mesto - i bila je veoma dobro zamišljena i organizovana. Koncert,
promocija knjige i proslava rodjendana su bili jedna celina podeljena na
tri dela. U prvom delu su se smenjivali razgovori o liku i delu Toma
Waitsa i svirka, dok su druga dva dela bila poslvećena samo svirci.
Konferansu je radio Vule Žurić a njegov sagovornik i čovek koji je
najviše pričao o Waitsu je bio Dr. Nele Karajlić.
Nele
je upoznao rad Toma Waitsa dok je sa nekim Slovencima sužio u JNA
(negde oko 1981.). Prve pesme koje je čuo sa te neke kasete u kasarni su
bile sa albuma Nighthawks at The Diner (odličan live album koji
sjajno reprezentuje prvu - jazz/blues singer-songwriter - fazu u radu
Toma Waitsa). Nakon ovog malog uvoda Rain Dogs izlaze na binu i za sam
početak sviraju pesme Cemetery Polka i Jockey Full of Burbon.
Bend inače čine Nenad Vasić (vokal), Aleksandar Stanković (bas), Branko
Stanišić (klavijature i harmonika), Igor Damjanović (saksofon),
Aleksandar Vujošević (bubanj), Nebojša Čavić (gitara) i Nikola Krstić
(klavir, harmonika, udaraljke). Imali su i goste na nekim pesmama
(violinistkinju i trubaôa). Nele se potom vratio priči istakavši značaj
Waitsovih tekstova, uporedivši ga sa generalnim stanjem u muzičkom
biznisu da pevači moraju da uklapaju svoj glas u muziku, prilagodivši
sve tome da im glas bude samo još jedan instrument, bez uzimanja u obzir
samog teksta, priče u pesmi. A kao što zna svaki Waitsov fan, priča je u
njegovim pesmama takoreći jednako bitna kao i sama melodija. Melodiju
ćeš zviždati šetajući ulicama, ali će te bluzerski, bitnički ili
nadrealistički Waitsovi tekstovi o naličju američkog sna naterati da ga
poštuješ kao autora fascinantne pronicljivosti i dubine. Rain Dogs se tu
uključuju sa pesmama Blow Wind Blow i Waltzing Matilda.
Za kraj svoje priče o Tomu Waitsu, Nele se posvetio pravljenju paralele između dve vrste pevača. Jedna vrsta su, po Neletu, ''pevači dvorske lude'', koji se trude da vladaju binom, da skaču, divljaju i budu u centru pažnje, da pridobiju i zapale publiku. Tu je naveo primer Mika Džegera, ali i samog sebe kroz rad u Zabranjenom Pušenju. Druga vrsta pevača su ''pevači sveštenici'', oni koji na koncertima gledaju u pod i posvećeni su samoj pesmi ne obraćajući pažnju na publiku i dešavanja na bini. Tu je naveo primer Leonarda Koena ili Lou Reeda. Ovi pevači, iako ih publika obožava, su ravnodušni prema publici. Po Neletu, Tom Waits je jedan od retkih pevača koji u svojim nastupima uspešno pomiruje ova dva koncepta, ove dve vrste pevača. On se na koncertu posvećuje pesmi i priči, ali nikad ne ispušta iz vida publiku. Pridobija je najčešće svojim pričama između pesama, igrom i kretanjem po sceni - kao da je na pozorišnim daskama a ne na koncertu (pogledajte njegov film Big Time). Mada to i nije tako čudno, s obzirom da je Waits prilično uspešan i u glumačkom zanatu (pojavio se u petnaestak filmova) a radio je muziku i za nekoliko pozorišnih predstava. Nele se još osvrnuo i na anegdote sa John Lurijem i Robertom Benignijem i time je lepo završio svoju priču o Tomu Waitsu.
Konačno, pravi koncert grupe Rain Dogs je počeo. i to sa pesmom Rain Dogs, kako drugačije? Usledio je veoma zanimljiv i perfektno sproveden nastup sastavljen od sledećih pesama: Back in the good old world, Little drop of poison, Downtown, In The Shade, Going Out West (probali su i verziju na srpskom), November, Semi-suite, Downtown train (najpoznatija pesma koju su odsvirali, publika je najbolje znala), Bad As Me, da bi se prvi deo koncerta završio pesmom Ice Cream Man (sa referencama na jednu scenu iz Jarmuschovog filma Down By Law). Posle polusatne pauze, bend ponovo izlazi na binu i svira pesme Chocolate Jesus (pevač baca čokoladne bananice u publiku, slično Tomu Waitsu koji je onomad bacao cigare), More Than Rain (konfete na sceni), Jesus is Gonna Be Here, Big Black Mariah, Alice, Lucinda, New Coat of Paint, Down Down Down, Ol 55 (veoma uspešno izvođenje poznate pesme), Chicago, zvanični deo nastupa su završili pesmom Walk away (veoma efektan kraj nastupa, jedan po jedan član benda silaze sa scene). Na bis su se vratili da bi odsvirali još par pesama, medju kojima i Telephone call from Istanbul.
Ja
inače nemam previše simpatija prema tribute bendovima. Ima ih previše i
sviraju posvuda a generalno ne doprinose ničemu i slušati ih je isto
kao da slušate CD benda koji skidaju i onda čemu sve to ... Ali - i ovo
je veliko ali - dva su razloga zašto treba pogledati Rain Dogse. Prvi je
taj što nam - kako idu godine - postaje bolno jasno da Toma Waitsa u
Srbiji najverovatnije nećemo gledati. A ako ga i budemo gledali,
gledaćemo ga kao što smo videli Boba Dylana ili Leonarda Coena - u nekoj
areni, sa nekoliko desetina metara razdaljine. Rain Dogs možete
pogledati u Srbiji i to u opuštenoj klupskoj atmosferi, Drugi razlog je
još bitniji, naime, Rain Dogs su jedna veoma posebna vrsta tribute
benda. Oni zaista donose jedan novi kvalitet ovom konceptu rokerske
svirke. Na primer, pevač Nenad Vasić je Waitsova slika i prilika, ima
pojavu, oblači se slično, nosi šešir ... A tek glasčinu što ima!
Zažmuriš i kao da slušaš samog Waitsa. kao da je on tu, pored tebe.
Takodje, na bini Vasić pije (zapravo ''betonira'' rakiju i pivo) i puši
jednu za drugom, baš kao Waits sedamdesetih, ali nasuprot svemu tome, on
bez trunke umora ili nepreciznosti odradi skoro trosatni nastup.
Basista Aleksandar Stanković je takođe impozantna i veoma energična
pojava na bini, svira i bas gitaru i električni kontrabas. Dušu muzici
ove grupe daje i Branko Stanišić, koji svira klavijature i harmoniku i
koji kada uzme harmoniku u ruke na momente izgleda kao Waits na omotu
ploče Franks Wild Years. Gitarista Nebojša Čavić je takođe imao
veoma tešku ulogu - da uđe u duh i stil Waitsovog gitariste Marka
Ribota, ali se ipak sasvim lepo snašao. Da ne dužim priču, i svi ostali
članovi benda (kao i oba gosta) su bili na visini zadatka i bilo je
milina slušati i gledati ih ove lepe decembarske večeri u Pančevu.
Ako vam se ukaže prilika - a volite Waitsa, jazz, blues, pozorište, film, nadrealizam ... - obavezno pogledajte Rain Dogse.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home